Punkt 2014 purjetamishooajale pandud

17.10.2014

start

Ja saigi jälle jah tehtud see üks hooaja pikendussõit, kus kohal olid igas mõttes parimatest parimad:) Esialgselt kolmapäevale planeeritud regatt sai päev hilisemaks lükatud, kuna võistlusteade oli mõnede jaoks liiga napi etteteatamisega ja ilmgi oli kolmapäeval piiripealselt karvane. Oleks saanud ja võinu kolmapäevalgi teha, aga edasilükkamine õigustas ja eile toimunu oli üks väga uhke lõpupurjetamine!

Päike paistis, kerge (aga sügiseselt pagiline) lõunatuul puhus ja näod olid kõigil naerul. Auväärne kohtunikekogu Lii ja Toomase näol (ajaa, Mats aitas lisaks stardi- ja vastutuulemärgi sisse vedada), kes tegid sõidust hulga imeilusaid fotosid, olid lisaks seadnud ka väga asjakohase raja – kaldaalune vastutuulemärk vasakuga, Katariina paremaga, Kuulimuna paremaga, finiš olümpiatule juures jõel. Ja läks see sõit pauguga käima, kelle jaoks kaatri juures paremaga kelle jaoks märgi juurest vasemga:) Stardiliinile hilinemine oli vist pigem valdav ja läks siis lahti see kikerdamine seal väga muutliku suunaga tuules.

spinnidegaBlanca muidugi favoriidi ja rändkarikahoidjana tegi parima stardi ja oli juba oludegi mõttes heas eelises võrreldes folksudega, aga polnud nemadki tulnud mütsiga lööma – pardale olid palgatud vihased noored sportlased. Kohal olid veel kolmapäevakutelgi juba tuntuks saanud Far-O-Zon (H-Paat), muidugi enamik aktiivseid folkboote ja märkuamatuks ei jäänud teiste kõrval hiiglaslikuna tundunud erksinist värvi Helena (B-31), strateeg Priit Veskiga pardal.

Vastutuulemärgis oli pundar muidugi koos ja kaardid puhta segamini… Blaca juhtis, parima folkkarina jõudis märki Tiina, kellele tagant tulles andis ahtrisse väikese “sõbraliku” tonksu Trine – ju kiiremad võivad endale lubada aeglasemate sellist järeleaitamist… Blancal oli märgi puude ja ka H-vene oli sellest millimeetrite kaugusel – Siim, kes oli Gunilla roolis kohe nende järel, hakkas juba pr… ütlema, aga see võis olla ka külmast… Selle kamba taga olid kuulimunalekohe Greta, Topu ja siis veel Svea ja Helena seisid seal märgi ees hetkeks võidu, purjed pakkis jne. Kõik jäid siiski terveks, näod olid naerul ja mindi spinniotsale Katariinasse. Enamik läks mere poolt, Greta, Svea ja Topu veidi maa poolt. Maa poolt vist sai gramm paremini. Igatahes Katariinas oli seis midagi: Blanca, Far-O-Zon, Trine, Greta, Svea ja siis tihedam punt Gunilla, Topu, Tiina jne.

Tuul mängis päris korralikult ja mõnekümnemeetrit eri paigus puhus vägagi erinevalt. Kuulimunasse krüssates Faro-O-Zon’il ja Sveal õnnestus pigem märgikursile sõita, teised kõik vajusid rohkem allapoole. Kurss pagide ajal ja pagide vahel erines ikka kõvasti kohe ja andis seal sipelda. Kuna nii Trine kui Greta olid küll ees, aga väga all, siis nüüd Kuulimuna juures pidi selguma, mida see kõik positsioonidena tähendama hakkas… Trine tuli ikka Svea ette, aga Greta enam mitte. Tagumise pundiga oli ka vahe pikenenud. Tiina, kes ühtlasemas Paljassaare all puhunud tuules pundile grammi järgi oli võtnud, hakkas Miiduranna all jälle natuke väsima. Ei tea kas peeti pedantlikult kinni varasemalt kaardile mahatõmmatud IMG_0037generaalkursist, või oli see Tiinale tavapärane vastase-uinutamise-strateegia, igatahes peale väikest hingetõmbe pausi pandi Topu ja Gunilla närvid veelkord korralikult proovile.

Kuulimunast muulideni oli vabatuuleots ja Far-O-Zon’i, Trine, Svea ja Greta vahed oluliselt ei muutunud. Nii pime juba oli, et ega eriti palju midagi ei näinud, vindeksit ja purjeniite võis vaid aimata. Ja jõepeal kui Svea veel ühe soodiputerduse tegi ja Greta edestamises kindel olles sõidustrateegia lohakaks lasi, tuli kohe ka kurikaval karistusaktsioon Gretalt, kes oma ligi 10 paadipikkust naksti tagasi võitis ja väga karmilt ähvardas Sveale nüüd kohta kätte näidata. Greta lõpus liikus juba inertsist vastu tuult, purjed pakkis, ja õnneks või kahjuks ikka jäi gramm puudu ning üks sekund meie vahele:). Kui  muulihaarade vahelt sisse saades oli Topu Gunillale keskendunud, olles taga ca’ autasustaminepoolteist paadipikkust, siis peale Topu kaht liiga varast ja aeglast pauti tuli neil ennast hoopis Tiina eest päästa. Topu õnneks tulid finišhiliini tähistavad päästvad kohtuniku autotuled täpselt õigel ajal…

Tänud kohtunikele ja korraldajatele! Autasustamine race-office’is oli südantsoendav ja enamik läks saunalavalt veel lisagi võtma. Mõnus. Reedel mastid maha ja laupäeval tõstame paadid kaldale talvituma.

Järgmisel hooajal jälle uue hooga!

Fotogalerii: TOMMYLYY paadipood lehel

Protokoll lõpptulemustega:

2014-10-16 22.41.10 VR_14

4 Responses to Punkt 2014 purjetamishooajale pandud

  1. Priit Veski
    17.10.2014 at 16:36

    Vahva jutt ja nii oligi. Edasi siis selle väljakuulutatud “strateegi” vaatevinklist tulevikku silmas pidades.

    Et siin on koos vähe tõsisemad võidupurjetajad, kes samas kohe eos “ülimoodsa” orc-jahi trimmi ei kipu pakkuma ja paljud on sõitnud ka teistsuguste vanemate purjekatega, siis oleks hoopis küsimus selle kerekujuga jahiga spinnisõidust. Kõiksepealt pilt Lii albumist, mis visualiseerib kõige paremini: https://lh5.googleusercontent.com/-ajhkIqwSovU/VEDeeQC_r_I/AAAAAAAAUE8/TMh5Euw04pQ/s912/IMG_9824.JPG

    B31 on keskelt matsaks ja ahtrist eriliselt kitsas. Praegu panime spinni plokid, nagu ikka, ahtrisse. Aga olles ise nii rooli, kui soodi-brassi taga, sai kirielt selgeks, et see pole vist päris õige koht neile. Nimelt on brassi nurk selline, et jookseb üle parduuni ja poomi nurga reguleerimiseks on vaja rakendada loomajõudu! Kahjuks pole spinni all otse tagant pilti aga saate ise ka aru, kuidas otsad võivad joosta. Sama ka spinnisoodiga. Minu enda Julia on sarnase kerejkujuga ehk keskelt eriti lai pikksue kohta ning sel on tehasest spinniplokid ja stopperid kesklaevas. Äkki peaks ka Helenel spinni otsad sisse tooma kokpiti eest laiast kere osast??? Ehk samast, kus tulevad genusoodid? Hetkel oli ikka peaaegu võimatu brassi sisse tõmmata ja tuul oli vägagi rahulik. Ehk hirmsat jõudu on vaja selle ligemale 70 ruudu peentrimmimiseks, kui tahta ka päriselt-päriselt mõnikord kellestki eespool olla 😀
    Genu träkid, praegu on tagumine plokk kasutamata: https://lh3.googleusercontent.com/-t9krByoUk3c/VEDefPHecmI/AAAAAAAAUFE/2yn2zGA0IKA/s912/IMG_9821.JPG

    Jah, nii läheb otste tõmbenurk järsemaks aga kui palju see ikkagi siis mõjutab… Julial olen proovinud ka ahtri kaudu – ei ole küll mingit vahet! Kuigi sõitnud ikka igasuguste ujuvvahenditega, siis spinnisõitu, kui omajagu tüütus kruiisipurjetamisel, pole just palju ette tulnud. Kui, siis väga vaikses taganttuules aga siis on kõik jõud niigi väikesed. Spinniga aga mässanud võidu sõitmise kontekstis ainult kiitsakate jahtidega nagu on Folks (sel ka lai ahter), RJ85 jms. Ja Julia 18-ruudusest lapist käib ka lapse jõud üle mistahes asendis… Aga 70 ruutu on juba vähe tõsisem paun üleval.

    Sellised mõtted siis hooaja lõpus Võsaregatilt. Kui Folksud lähevad juba kuivale, siis Helene jääb esmaspäevani kindlasti veel purjetamiskõlbulikuks. Saaks äkki targematega koos isegi proovida… kel veel vähe on lahepeal tiirutamisest 😉

    • Hard
      20.10.2014 at 08:44

      Minu arust lahendaks paljud jamad ära see, kui need tüütud reelingupostid sealt maha korjata 🙂 Ma pole vaadanud, kuidas teistel suurtel see korraldatud on, aga ka laia ahtri korral ei saagi ju spinnipoomi vöörstaagi lähedale lasta – igal juhul hakkavad reelingupostid brassi segama?

  2. Jaan T.
    21.10.2014 at 00:17

    Väga tore tekst, aga palun korrigeerida tekstis ebatäpsus Blanca hea stardi kohta – pildil on lausa näha et parima stardi tegi üks folkboot paremal halsil. Palun selle nime! Blanca finish oli küll muidugi suurepärane.

  3. Priit Veski
    21.10.2014 at 11:21

    Hard, reelingud on elementaarne ja obligatoorne varustus AVAMEREpurjekal!
    Aga leidsin kaudselt samasiuslise teemaarenduse üleilmsest foorumist ja sealt lahenduse, mid apole ise näinudki aga mis on ju kuradi geniaalne 🙂
    Pilt on selline: http://www.sailboat-cruising.com/images/spinnaker-rigged.jpg
    Ehk topeltotstega spinnilahendus, kus brassina kasutatakse läbi genuträki sisse tulevat otsa, ahtrisse minev on vaba ja soodiks siis vastupidi. Ehk sheet ja guy. Peab järgmine aasta proovima. Aga noh, nagu me enamuse ajast sõidame double-handed, siis veel kaks lisaotsa… hull värk. Praegugi on spinni heiskamine ooper omaette, kus roolimees samal ajal, kui hoiab kurssi, tirib talle ulatatud valliga sukas purje üles, veab otsi sisse ja püüab neid stoperdada. Samal ajal vööris olija sätib poomi, tõmbab sukka üles, vaatab et suka otsad kuhugi vantidesse sõlme ei läheks jne. Muuseas, sestap on Soomes lubatud double-handed sõitjatel nende “päevakutel” ja ka muudel võistlustel kasutada pilooti, teistel muidugi mitte. B31’l on veel kuidagi tänu väiksele kokpitile ja roolirattale võimalik seda asja majandada, pinniga ja “suurte vahemaadega” poleks lootustki.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *