Folksuomanike vaikival või väheke häälekamal nõusolekul sai tehtud mõned
pildid erinevate purjekate vandirautistest eesmärgiga leida Maj-Britile eelkõige head eeskuju uue kaare peale vandirautise paigaldamiseks.
Teatavasti oli vana rautis paigaldatud kaare kõrvale, sel juhul võtsid jõu enda kanda männist pardalauad ning tekkveeger, paraku tekkveeger oli saanud oma elu jooksul palju hallituse ja mädanemise sõbralikku magedat vihmavett ning oli läbi mädanenud ja pardalauad ei pidanud seda valu vastu ning kruvid tulid läbi plangutuse laudade ning toimuski masti murdmine. Vant tuli raginaga läbi tekivineeri, mis oli ka pehkinud rautise ümbrusest, lahti, kuna tuul oli vasakust pardast, siis mast murdus teki pealt, kohast kus oli lastud järjest kruve ümber masti, ja kukkus rahulikult üle parema parda.
Oma kiirendav panus võis olla ka kindlasti aeg ajalt teki pealt vandi usin pingutamine. Kui liiga hoogsalt pingutada, siis see tekitab täiendava pinge ja ega seda pinget ju ise juurde ei tule, ikka vaatad, et liiga lõdva on ja peaks väheke pingutama.. selline ohu märk.
Kui pikkusest rääkida, siis nagu pildilt võib lugeda ulatub Maj-Briti rautis ülalt lugedes viienda plangutuse lauani.
Folkar Svea pakub kõige rohkem lakitud puidu silmailu
ning ka rautise pikkus on tubli 6 ja pool laua laiust.
Eestis ehitatud folkboot Skandaali rautis on väheke teistsuguse ehitusega.
Millegi pärast on see ka lühike, ulatub ainult üle kolme plangutuse laua.
Üldjoones on selline tekkveegri alla ulatuvate servadega vandirautis iseloomulik Eesti päritolu folkbootidele. Praktiline kasu sellest tekkveegri alla ulatuvast “käpast” tuleb siis, kui mingil põhjusel läbi topeltkaarte ja plangutuse hoidvad roostevabad poldid enam ei hoia ning “käpp” aitab koormust jagada tekkveegrile.
Sarnase konstruktsiooniga on ka folkar Dorothea vandirautis.
Dorothea rautis on sama põhimõttega ja toetub tekkveegri alla. Siin on tekkveegri alune osa kitsam, samas rautis ulatub pikemalt üle plangutuse. Juuresoleva pildi pealt lugesin, et ulatub üle kuue plangutuse laua. Dorothea puhul väärib ära mainimist ka see, et ehitaja või kaugemale mõtlev hilisem omanik on rautisele juurde keevitanud pikenduse. Ma kahtlustan, et see ulatab kusagile pilssi välja ning on tõhusalt kinnitatud.
Folkboot Gunilla vandirautis katab soliidselt 5 ja pool pardalauda.
Roostevaba materjali huvilistele võib öelda, et kui on kahtlusi, et kas metall ikka on roostevaba, siis magnet roostevaba metalli külge ei hakka. Kui hakkab, siis on mingi muu metalliga tegemist.
Roostevaba metall on pehme ja et sinna sisse auku saada, selleks peab puur olema hästi terav, et lõiketera võtaks sealt hästi laastu. Nüri puuriga puurimine nii, et puur on punane ja sinine ei ole mõtet, sest kui roostevaba metall maha jahtub, siis ta läheb kõvaks ja rabedaks ja teda on veel raskem puurida 🙂
Roostevabade poltide ja mutrite vahel on keeruline suhe, sest kui roostevabad poldid veel kannatavad natuke mingit jõudu, siis sama mõõdu poldi jaoks roostevaba mutter on liiga pehme ning kinni keerates jõu suurenedes mutri keere nihkub ning seda sama mutrit lahti keerata enam ei õnnestu. Kui kõva jõuga proovida lahti keerata, siis annab polt järgi ja läheb pooleks. See on huvitav nähtus ja seda maksab oma käe peal katsetada.